Monday, February 16

Vocational Day 1

Har precis kommit tillbaka till min värdfamilj efter min och Annicas första "jobb-dag". De övriga i gruppen har säkert haft det lika fantastiskt som vi har, de lär skriva inlägg om det senare. Jag och Annica har besökt två skolor här i Canterbury: Camberwell State High School och Strathcona Baptist Girls Grammar School. Den senare är privat och det kostar mycket (!) pengar att utbilda sig där. Skolsystemet är uppbyggt helt annorlunda än i Sverige men när man besöker en lektion så är innehållet väldigt likt. Dock innehöll den privata skolan många elever som var väldigt motiverade, och de hade ju heller inga pojkar som störde flickorna.


Ikväll ska vi hålla vår första presentation för vår första klubb - imorgon byter vi familjer och klubb vilket känns lite trist då vi trivs otroligt bra.





Vi blir fotograferade för lokaltidningen.

Alla elever har skoluniform. Här är Sophia - en svensk utbytesstudent som varit i Melbourne i ett halvt år. Sophia trivs jättebra men tycker att det är STOR skillnad mellan ett svenskt gymnasium och Strathcona Baptist Girls Grammar School. Nu ska jag aktivera mitt SIM-kort så att jag kan ringa mamma, jag har hört att du är jätteorolig, jag ringer så snart jag kan - jag råkade tappa bort mitt körkort och... jag tar det över telefon istället :)

5 comments:

Anonymous said...

Hej brudar! Vad ni ser ut att ha det bra därborta i värmen! Vi saknar er inte ett dugg...:-) Hoppas presentationen går bra ikväll, fast jag är inte ett dugg orolig. Ni kommer att klara det galant.

Kraaaaaamar från Jessica

Anonymous said...

Hej!

Ja, själva är jag tillbaka på jobbet efter lovet. Inget nyttt under solen här. Det låter som ni har det jättebra, vad roligt!!! Hoppas att er första presentation går bra. Jag tänker på er och följer er resa med viss avundsjuka.

Kram Sara Appelgren

Lars-Göte said...

Lycka till med den första presentationen.
Hälsningar
Lars-Göte

Anonymous said...

Hej
Har kommit hem från en härlig skidvecka i Dolomiterna. Nog lite kallare än vad ni har det. Det verkar fantastiskt och det är jättekul att följa er resa.
Kramar
Lena Norlander

Markku said...

Hej Maria!
Kul att allt gått vägen. Vi här hemma ser på nyheterna om alla bränder där nere. Hoppas det är långt från er.
Själv kan jag hälsa från Olle M. och Jan E. som jag träffade på lovet. De tycker det är jättekul att ni fick chansen att åka och önskar er alla allt gott.
Markku